Blog 1: Als kanker je leven op z'n kop zet valt er veel te leren!

Onverwachtse diagnose
Het afgelopen jaar was ik ernstig ziek. In het voorjaar van 2019 kreeg ik onverwachts de diagnose eierstokkanker fase 3c, ofwel met uitzaaiingen in het buikvlies. Ik was toen 57 jaar en na een huwelijk van 15 jaar net weer op mezelf gaan wonen. Door mijn ziekte veranderde ik in heel korte tijd van een actieve, gezonde ondernemende vrouw in een ernstig ziek, zwak en labiel persoon. Vanaf toen werd mijn leven gedomineerd door onderzoeken, medische afspraken, ingrijpende behandelingen, pijn en heel veel pillen. Werken lukte al snel niet meer. Dus noodgedwongen en met pijn in mijn hart heb ik al mijn opdrachten overgedragen aan deskundige vakgenoten. Best wel onwerkelijk allemaal. Ik was opeens in een heel verkeerde film beland. 

Veel stapjes
Sinds ik ziek ben geworden heb ik heel veel stappen - nou ja, kleine stapjes - gezet om weer te komen waar ik nu ben. Nu, bijna 1 jaar na mijn laatste behandeling, voel ik me gelukkig een stuk beter. Dat was hard werken. Ik ben trots op wat ik tot nu toe heb bereikt! De kanker is - als het goed is- nog steeds uit mijn lichaam en komt hopelijk nooit meer terug. 

Geschenk
Het grootste geschenk dat ik het afgelopen jaar heb ontvangen is mijn leven. Het tweede geschenk zijn alle levenslessen die ik door mijn ziekte en herstel heb geleerd. Op heel veel fronten én op een andere, intensere, diepgaandere manier dan voorheen. Bijvoorbeeld over vitaliteit en veerkracht, over hoop en wanhoop, over dapperheid en moed, over rouw en verlies, over verduren en volhouden, over vertrouwen, vriendschap, dankbaarheid en nog veel meer. 

Dankbaar
Door vallen en opstaan, steeds weer opnieuw beginnen, uitproberen en volharden ben ik het afgelopen jaar een stuk sterker en wijzer geworden. Daar ben ik heel dankbaar voor! 

Alle nieuw verworven inzichten zijn natuurlijk niet alleen mijn persoonlijke verdienste. Ik heb ook veel geleerd van alle mensen die het afgelopen jaar om mij heen hebben gestaan: medische professionals, vrienden en vriendinnen, familieleden, bekenden en minder bekenden. Ik ben dankbaar voor iedereen die bewust of onbewust heeft bijgedragen aan mijn verdere herstel en me heeft bijgestaan om te leren van alles wat op mijn pad kwam. 

Levenslessen delen
Als ervaringsdeskundige én passend bij mijn persoonlijke en professionele missie - ChristaVersterkt - wil ik deze lessons learned graag de komende periode met jullie delen. Hopelijk kan ik daarmee ook anderen inspireren. De komende tijd kunnen jullie daarom met enige regelmaat blogposts van mij tegemoet zien. 

Ik ben benieuwd naar je reactie! Voel je vrij om deze te delen met anderen 😉. 

Levendige groet, 
 
Christa 


Leestip: 

Als kanker je raakt: Arie van der Veer en Rita Renema- Wentink (red). Uitgeverij Van Wijnen, Franker (2015). ISBN 978 90 5194 478 5


Reacties

  1. Goh Christa, wat een heftige periode maak je door..... krachtig van je dat je er over schrijft, het deelt met ons allen. Dank daarvoor, je verhaal raakt me erg. Ik lees heel graag mee in je blogs. En wens je natuurlijk veel mooie momenten en dagen met de mensen die je lief zijn. XX Norma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je positieve reactie, Norma! Teksten schrijven die raken, dat is inderdaad mijn bedoeling. 1 op de 3 Nederlanders krijgt in zijn/haar leven met kanker te maken. Dus...dit raakt ons allemaal. Fijn dat je mee blijft lezen!

      Verwijderen
  2. Wat mooi Christa. We denken dat gezondheid en leven vanzelfsprekend is. Maar dat is het niet altijd. Juist als je iets niet meer hebt, dreigt te verliezen, of kwijt raakt, besef je de waarde ervan. Door vanuit dat besef te bouwen, kun je je leven verrijken. En dat ben jij aan het doen! Dat vergt hoop, geloof, kracht en doorzettingsvermogen. Gelukkig is er ondersteuning van mensen die je daarin (ver)sterken. Ik zie met groot respect hoe jij jezelf terug vecht in het leven. Ik ben blij dat ik er mijn aandeeltje in kan hebben en een lichtstraaltje mag zijn in jouw wonden.
    XX Reinoud Jager

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Reinoud, dankjewel voor je complimenten! Herstellen gaat inderdaad niet vanzelf. daar is serieuze inspanning (en ontspanning!) voor nodig. En het helpt als er mensen zijn die je daarbij steunen, helpen en bemoedigen. Daar ben jij ook 1 van :).

      Verwijderen
  3. Hoi Christa ik heb ook dergelijks meegemaakt (baarmoederhalskanker) in 2019 en met vallen en opstaan ben ik nu weer een maand aan het werk maar kom mezelf ook nog af toe tegen (Door de chemo die nog in mijn lichaam bevind)
    Ik vind het moedig van je dat je ook zo een strever en vechter bent echt dikke knuffel en mijn moto is genieten van kleine dingen
    Groetjes Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nancy, dankjewel voor je sympatieke reactie! Werken aan herstel is inderdaad hard werken, zowel mentaal, fysiek en emotioneel. Een soort van onbetaald vrijwilligerswerk voor jezelf hihi.
      Wat fijn dat jij nu weer echt kan werken! En in elke fase, ziek of gezond, werkend of niet , blijft het evenwichtskunst. Jij ook succes daarmee! En tussendoor blijven genieten van alle lichtpuntjes die er ook altijd zijn :).
      Daar heb ik toevallig in blog 4 net een stukje over geschreven :)

      Verwijderen
  4. Hey Christa, mooi en pakkend geschreven. Onder de indruk en zo herkenbaar. Mijn ‘verhaal’ is bijna een kopie van het jouwe en begon vandaag exact 1 jaar geleden, toen ook ik de diagnose eierstokkanker stadium 3c kreeg. Dan ben je 51, kom je net terug van een geweldige road trip door de USA met vrouw en 2 kids en slaat de ziekte toe. Wat een rollercoaster. Sinds maart dit jaar ben ik klaar met de behandeling ( 6 chemokuren en de HIPEC operatie) en nu is het volle kracht vooruit en vertrouwen opbouwen. Aan energie ontbreekt het mij niet, ben ook alweer aan het werk, maar ‘de pijntjes’ die ik regelmatig voel maken het vooral mentaal niet eenvoudig. Ik wens jou heel veel kracht en sterkte. Bedankt voor jouw blog. Hartelijke groet, Angélique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Angelique, dankjewel voor je positieve reactie op mijn blog. Fijn dat je officiële behandeltraject nu achter de rug is. Dat doorstaan is al een hele prestatie! Ben ook benieuwd hoe jij dat het is nu precies 1 jaar geleden' 1 beleeft. Want in dat ene jaar is er zoveel gebeurd met jou, mij en vele anderen. Ik ben er inmiddels achter dat er na jaar 1 ook nog heel veel te doen is: fysiek herstellen, verder verwerken, je leven opnieuw vormgeven en de draad qua werk-voor zover mogelijk- weer oppakken. En dat alles in een tempo dat je lijf en hoofden hart aankan. Dat is best wel vind dat best balanceren. Mooi en herkenbaar om te lezen hoe bij jou de energie eraf spat! Ik las ook een mooi artikel over jou op tubantia. Top hoor, Power vrouw!
      Ik las trouwens

      Verwijderen
  5. Hey Christa; ik stel voor dat we ‘linken’ via FB en/of Linkedin. Praat graag een keer met je bij.
    Fijn weekend! Warme groet, Angélique

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Blog 38: Opnieuw gevallen

Blog 2: Je hebt geluk als je het niet krijgt

BLOG 16: WIA-verdriet

Blog 5: Haat-liefde verhouding met mijn behandeltraject

Blog 4: Loser of held?