Blog 18. Ingewikkelde vraag

 

‘Hoe gaat het met je?’ vond ik vroeger een doodnormale vraag.  Sinds mijn kanker-diagnose 2 jaar geleden niet meer. Vaak weet ik niet zo goed wat te antwoorden. En wanneer de vraag uitblijft, mis ik hem. Soms ben ik er zelfs verdrietig van. Hoog tijd dus om deze goed bedoelde vraag eens tegen het licht te houden. Wat maakt hem zo ingewikkeld? Wat zegt dat over de vraag? En over mij? En over de vraag stellers? Ben ik de enige die dit ingewikkeld vindt of hebben andere (ex-)patiënten dat ook? In deze blog allereerst een aantal veel voorkomende varianten. De volgende blog gaat over hoe hiermee misschien beter mee om te gaan.  

 

Veel voorkomende varianten

De afgelopen 2 jaar heb ik nogal wat ‘Hoe-gaat-het-met-je?’- vraagvarianten meegemaakt:

De klinische variant. Vaak gebruikt door medici. Meestal gericht op het verzamelen van feiten over je lichamelijke wel en wee en eventuele kwalen ten gevolge van je ziekte, behandelingen en medicatie. Wordt vaak gebruikt in combinatie met de welbekende 10 punts-schaal: ‘Kunt u  op een schaal van 1 tot 10 aangeven hoeveel pijn u heeft? Hoe misselijk u bent? Hoe zwaar deze oefening voor je is? etc.  Tijdens mijn behandeldagen en  ziekenhuisopname werd de 10-punts schaal-vraag ettelijke keren op een dag gesteld door professionals van verschillende (para-)medische disciplines die tijdens een dag de ronde langs je bed maken. Totdat je het helemaal spuugzat bent.  Ook mijn toenmalige oncologische wijkverpleegkundige en mijn oncologiefysiotherapeut, die ik allebei zeer hoog acht en graag mag, gebruik(t)en deze vraag regelmatig.  

De empathische, meelevende variant. Vooral gebruikt door lieve familieleden, vriendinnen en  vrienden. Vooral in de periode dat ik ernstig ziek was en tijdens het begin van mijn herstel. Vaak in combinatie met een warme, liefdevolle, enigszins bezorgde blik,  een arm om m’n schouder, een aai over m’n rug, handje vasthouden of een stevige knuffel. Dat was vóór de Coronatijd. Toen aanraken nog mocht. Zo’n vraag waardoor je je geliefd en geborgen voelt en alles durft te vertellen wat er op dat moment in je omgaat.  In het diepst van mijn ellende  leidde dat meestal tot ellenlange, door medicatie enigszins verwarde opsommingen over hoe slecht ik me fysiek, mentaal en emotioneel voelde.  Meestal in combinatie met huilbuien Voor mijn dierbaren een flinke oefening in empathie en engelengeduld. En ze hebben het fantastisch gedaan!

De therapeutische variant. Het woord zegt het al. Wordt vooral gebruikt door psychologen, therapeuten en aanverwanten. Mensen die er hun beroep van hebben gemaakt om aandachtig te luisteren naar de misère van anderen. Dit bedoel ik beslist respectvol. Vaak gecombineerd met mooie andere, open, uitnodigende vragen en meestal gevolgd door bemoedigende zinnen, fraaie beeldspraken en andere perspectief gevende opmerkingen.  Motiverende gespreksvoering en positieve psychologie dus.  Een warm professioneel bad en heel opbeurend om te ontvangen!

De snelle variant. Wordt meestal via social media gesteld. Bijvoorbeeld via een appje, een LinkedIn- of Facebook bericht.  Omdat je de vraagsteller niet ziet is het over het algemeen lastig te peilen hoe groot iemands feitelijke interesse is. Dat maakt beantwoording ook lastig. Mijn initiële blijdschap met al die aandacht leverde daarom ook regelmatig een eenzaam gevoel op. Want  over en weer getypte zinnetjes uitwisselen, soms met tussenpozen van dagen tussen de vraag en het antwoord, geven nou niet echt hetzelfde gevoel van contact, zoals in face-to-face.  Toen ik zo ziek, zwak en misselijk was, had ik vaak ook niet de puf om überhaupt te reageren. Want typen was ten gevolge van verminderde spierkracht, conditie en concentratie te inspannend.  Dus niet echt een geslaagde vorm van communicatie, hoe goed bedoeld ook door al mijn social media-connecties en mijzelf.

De non-verbale variant. Deze kenmerkt zich door een aandachtige, uitnodigende ik-heb-alle-tijd-van-wereld, je-mag-me-alles-vertellen houding. Als ik dit schrijf denk ik bijvoorbeeld aan een goede, welbespraakte vriend, die ondanks zijn drukke agenda met enige regelmaat tijdens mijn ziekteperiode langs kwam. Hij ging dan in de stoel aan het voeteneinde van de bank waarop ik overdag lag zitten en wachtte rustig en aandachtig tot ik uit mezelf begon te vertellen. Zonder dat hij überhaupt de vraag hoefde te stellen. Zo uitnodigend was zijn houding.  En hij luisterde elke keer aandachtig zonder te oordelen of adviezen te geven. Iets dat hij in andere situaties heel goed kan.

De pro-forma variant. Gebruikers kan je meestal herkennen aan beperkt oogcontact en de blik op elders gericht. Ze zijn meestal  onderweg naar iets maar voelen zich min of meer verplicht om, wanneer ze je bijvoorbeeld ergens in de stad tegenkomen, toch even kort te vragen hoe het met je gaat. Varianten hierop zijn ‘Hoe is tie?’ en ‘Alles goed?’. Ik ben er inmiddels achter dat deze categorie mensen overwegend vooral goed nieuws wil horen en zeker geen uitgebreide antwoorden. Het voor de hand liggende antwoord bij deze vraag is daarom ‘Ja hoor’, gevolgd door de wedervraag ‘En met jou?’. De gemiddelde toevallige voorbijganger kan daarbij net als jij volstaan met ‘Goed hoor’ en daarna vervolgt iedereen zijn/haar weg. Deze variant komt relatief veel voor wanneer je na langdurige, ernstige ziekte weer vaker in het openbaar verschijnt.

De onverwachtse variant.  Deze komt, zoals het woord al zegt,  vooral voor op onverwachtse momenten. En overvalt je dan. Bijvoorbeeld omdat die op een moment gesteld wordt  waarop je eigenlijk helemaal geen puf hebt voor gesprekjes. Zoals bijvoorbeeld al die keren dat ik me niet goed voelde en mezelf toch naar de winkel sleepte om wat elementaire boodschappen te doen. En dan vraagt een kennis opeens ‘Hoe gaat het je?’ Het liefst zou je dan ter plekke in huilen willen uitbarsten. Maar je hebt al je energie nodig voor het tripje heen en terug, dus je probeert je flink te houden.  Nou ja, de eerste keer lukte dat niet. Daarna was ik er op voorbereid. Want zoiets wil je anderen én jezelf niet nog een keer aandoen.  

De niet-gestelde variant. Deze komt vooral voor nadat de ergste ziekteverschijnselen voorbij zijn. Dan gaan alle lieve mensen die zich eerder intensief om je hebben bekommerd weer over tot de orde van hun eigen gewone leven en verdwijn je als het ware van hun  ‘wie-heeft-nu-even-extra-aandacht-nodig’-lijst. Dit bedoel ik beslist niet als schop achteraf tegen mijn dierbare intimi. Want ik snap het goed. Iedereen heeft ook zijn/haar eigen leven met eigen ups en downs en dat behoeft ook tijd en aandacht. Dus eindeloos en grenzeloos je aandacht aan zieke medemensen blijven geven is misschien iets te veel gevraagd. Maar oh, wat verlang ik ook soms nu nog - nu ik alweer 1,5 jaar kankervrij en behoorlijk zelfredzaam ben- naar die oprechte, warme, empathische  ’Hoe gaat het met je?’-vraag. Wanneer die in contact met dierbaren uitblijft, maakt me dat af en toe verdrietig.  Want persoonlijke betrokkenheid is en blijft, ook in deze herstelfase, fijn.  



Kinderliedje: Hoe gaat het met je?
(met dank aan juf Barbara Broothaerts)

Vraag aan jou

Beste lezer, vind jij de vraag ‘Hoe gaat het met je?’ ook zo ingewikkeld? Herken je als (ex-)(kanker-) patiënt deze varianten? Of ken je misschien nog andere? Of ben je naaste of hulpverlener van iemand met een langdurige ziekte of beperking? Wat is jouw favoriete vraagvariant in contact met hen? Leuk als je dat met ons wil delen!

In mijn volgende blogposts deel ik graag meer over mijn worstelingen met deze ingewikkelde vraag. En ik geef een aantal tips over hoe (misschien) beter met deze vraag om te gaan. Zowel voor vraagontvangers als vraagstellers.  

Wil je meer weten? Houd mijn nieuwe blogposts in de gaten!

Levendige groet,

Christa

Reacties

  1. ik ben nu 1 jaar kankervrij en met veel rest verschijnselen zoals energie beperking.
    Ook ik vind de vraag "hoe gaat het met je" heel moeilijk en tegen wie ben je vrij om het echt te vertellen en wie niet maar er zijn heel weinig mensen nog die werkelijk willen weten hoe het met je gaat de meeste verwachten bij die vraag dat het goed gaat. en als je iets anders wil vertellen dan kijken ze inderdaad van je weg. ik weet meestal wel bij wie ik wat kan vertellen en wie niet.
    Het duurt te lang en je ziet er weer goed uit maar men weet niet hoeveel rest verschijnselen je kan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo beste onbekende, dankjewel voor het delen van je ervaringen. Zo te lezen herken je veel van wat ik beschrijf. Het gemakkelijkste zou zijn om de vraagstellers te betichten van ongeïnteresseerd gedrag, maar dat dat geldt beslist niet voor iedereen. Er zijn ook heel veel goed bedoelende mensen die zelf ook niet zo goed weten wat wij als (ex)patienten qua aandacht prettig vinden. En wij geven het zelf niet altijd duidelijk aan. Met als gevolg: communicatief gestuntel en non-communicatie aan beide kanten. Dus aan beide kanten valt er nog iets te leren. Focussen op mensen die echt geinteresseerd zijn, is daar zeker een heel belangrijke van. In mijn volgende blog deel ik nog meer wijze levenslessen.

      Verwijderen
  2. Ik herken al je varianten en ook de worsteling ermee. Bijna 2 jaar kankervrij en niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Dus hoe het met me gaat is veel gelaagder geworden, het gaat goed en minder goed tegelijk. Meestal antwoord ik met iets oppervlakkigs over het hier en nu. Het gaat goed, want de zon schijnt. Het gaat niet goed, want ik had tegenwind op de fiets. Het gaat prima, ik ga zo lekker asperges eten. Het kan beter, ik heb net mijn teen gestoten. Iets waardoor het niet over mij gaat, ik mezelf en de ander afleid en snel weer door kan over iets anders. Wil iemand het écht weten en ik het écht niet vertellen, dan zeg ik (naar waarheid) dat ik te moe ben om er over te praten of te moe wordt van er over praten. Alleen thuis klaag ik ongegeneerd, ook ongevraagd, dat moet toch ergens kunnen. En in lange gesprekken met goede vrienden laat ik het achterste van mijn tong wel zien, en dat doen zij andersom ook (want de meeste mensen hebben wel iets aan hun fiets hangen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Miranda, fijn dat ik niet de enige ben die worstelt met deze vraag. Je zegt het mooi 'hoe het met me gaat is veel gelaagder geworden'. En de antwoordstrategie die je schetst ken ik ook goed. Daarmee leg je een soort van rookgordijn om jezelf heen, om niet je echt kwetsbaarheid aan iedereen te tonen. En meestal werkt die benadering ook goed, want veel mensen willen inderdaad vooral goed nieuws horen. Fijn dat je ook een thuisfront en goede vrienden hebt waar je jezelf echt kan laten zien. Als alleenstaande kost het iets meer moeite om dat te organiseren, maar ook ik prijs mezelf gelukkig met goede vriendinnen en vrienden.

      Verwijderen
  4. Lijkt me heel lastig om mee te dealen af en toe. Ben gelukkig! geen kankerpatiënt maar herken de verschillende vormen van (niet) communicatie wel. De meeste mensen hebben ook geen idee wat je doormaakt en kunnen zich er daarom niet voorstellen wat je doormaakt en hoe slopend en intensief dat kan zijn. Iedereen wil gehoord en gezien worden. Ook bij minder ernstige medische situaties merk ik dat heel goed. Het gaat over écht luisteren. Ik lach er nu maar om dat scheelt opwinding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Janna, dankjewel voor je reactie. Het gaat inderdaad over echt contact, over als mens echt gezien worden en je laten kennen zoals bent met alles wat er op dat moment is. Dat is inderdaad niet gemakkelijk. En wijs dat je ervoor kiest om niet alles wat in contacten nog niet ideaal is, zwaar te laten wegen. Wet van behoud van energie noem ik dat.

      Verwijderen
  5. Lieve Christa.
    Goed en overzichtelijk beschreven, al die varianten op de vraag Hoe gaat het met je?'. Ook voor mij is dit trouwens een vraag die zeker in verband met kanker lading heeft. Dat heeft ook te maken met het taboe dat nog altijd op (alleen al het woord!) kanker rust. Ook daar gaan de vraagsteller en de (ex-)patiënt helaas nog vaak onder gebukt. Los daarvan: als vraagsteller wil ik niet dat ik met mijn goedbedoelde aandacht voor jou wonden openreit of jou onnodig gevangen hou in de diagnose 'kanker'. Wat ik aandacht geef, kan immers ook in negatieve zin groeien. Deze vraag uit de weg gaan, is voor mij echter ook geen optie. Gelukkig ken ik je goed genoeg om te weten dat je de vraag 'Hoe gaat het met je?' goed aankan. Want dát - elkaar goed genoeg kennen - is denk ik een belangrijke voorwaarde om de vraag 'Hoe gaat het met je?' ook echt met inleving te stellen. En als je niet op die vraag wilt ingaan, dan kan je dat natuurlijk altijd aangeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve bekende, fijn dat je het perspectief van de vraagsteller belicht. Ik besef me goed dat de ‘ hoe gaat het me je?-vraag stellen ook voor vraagstellers complex is. Want je weet inderdaad niet of de zieke medemens erop zit te wachten en ook niet of jij of jij als antwoord- ontvanger kan en wil dealen met alle antwoorden/ verhalen die je misschien dan over je uitgestort krijgt. Dus dit alles pleit voor een goede metacommunicatie. Waarin vraag zieken/ mensen met een beperking duidelijk hun aandacht behoeft aangeven en vraagstellers oprechte aandacht geven. Of, wanneer ze dat niet kunnen of willen opbrengen dat ook duidelijk aangeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Christa,
    Wat een duidelijke en mooie blog met alle 'hoe gaat het?' varianten beschreven. Ik herken ze allemaal. Ik ben zelf kankerpatiënt en weet dat ik helaas niet meer te genezen ben. Ik ben een erg open en extravert persoon. Ik vertel open of mijn ziekte, de prognose, mijn fijne en minder fijne momenten. Ik merk en krijg ook terug dat de vraagsteller dit fijn vind. Door mijn openheid vinden zij de vraag stellen voor hoe het met mij gaat 'makkelijker'.


    Ik denk dat je ook verschillende vraagstellers hebt?
    Ik schrijf bijvoorbeeld een gesloten blog (via hoestie.nu) voor mijn meest dierbaarste contacten waarin ik alles vertel van mijn goede en slechte momenten...
    Voor mijn collega's schrijf ik via intranet op mijn werk ook een blog maar die is compacte en minder gedetailleerd....
    Afhankelijk dus van wat je vertelt en je binding met de vraagsteller krijg je verschillende 'hoe is het' vragen.....

    Zelf vind ik het soms ook moeilijk om de vraag te beantwoorden. Het is afhankelijk van wie hem stelt en wat mijn verbinding met de vraagsteller is.

    En soms vraag ik zelf ook aan de vraagsteller, wat wil je van mij weten? als ik mensen zie worstelen of als ze mij weer voor de eerste keer zien en hun houding aangeeft, ik wil wel maar ik durf niet.......

    Kortom, ik vind het een fijne vraag, ik ga hem niet uit de weg, help soms de ander met de vraagsteller en ja ook mis ik soms de vraag...

    Vind het echt een fijne blog die mij ook stil laat staan bij de vraag aan mijzelf 'hoe gaat het eigenlijk met je'.

    Dank je wel! en ik kijk uit naar deel 2.

    Lieve groet
    Gera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Gera, dankjewel voor je uitgebreide reactie op mijn blog. leerzaam en inspirerend bovendien, want je doet aan doelgroepencommunicatie!
      Mooi ook dat jij als extravert mens niet schroomt om het ingewikkelde van communicatie bespreekbaar te maken. Daar kan ook ik, als tamelijk extravert en gevoelig mens, nog wel wat van leren. Introverte mensen (zowel patienten als hun naasten) hebben het wat dat betreft een stuk lastiger.
      Je beschrijft het inderdaad goed: zowel ontvangers (zoals wij) én vraagstellers worstelen regelmatig met deze vraag. Dus daar ga ik nog een extra, 3e blog aan wijden. Die gaat over "Wat maakt deze vraag zo ingewikkeld?' aan weerzijden dus.

      Hoop dat je het naar omstandigheden goed maakt, leuk om zo contact te hebben!

      Warme groet
      Christa

      Verwijderen
  8. Wat een varianten zijn er. Eigenlijk nooit zo over nagedacht. Goed om eens te lezen. Met een levensbedreigende ziekte zal dit waarschijnlijk weer anders worden ervaren, maar als mensen aan mij vragen hoe het met mij gaat, antwoord ik meestal; 'tussen m'n oren gaat het goed...'. En in mijn geval is het dan ook goed, aangezien ik weet dat mijn lichaam niet meer gaat meewerken. Ik heb meestal geen zin om lang uit te wijden over al m'n klachten. Aangezien ze bij mij niet meer over gaan. En op deze manier kan men er hopelijk uit opmaken dat het met mijzelf goed gaat, maar met mijn lichaam niet. Anders zou ik altijd moeten antwoorden met 'het gaat niet goed'! Hopelijk gaat het jou momenteel goed, Christa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sylvia, dankjewel voor je reactie. Ik realiseer me goed dat de HGHMJ-vraag voor heel veel ontvangers lastig is. Ook voor mensen zoals jij met een chronische ziekte. En zo te lezen ben jij een stuk bedrevener in hiermee omgaan als dat ik in het begin was. Dus meer ervaring helpt ook. Met mij gaat het best aardig. En ... er zijn momenteel niet zoveel mensen die naar mijn kwalen/ restverschijnselen vragen. Dat is ook wel eens lekker!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Blog 1: Als kanker je leven op z'n kop zet valt er veel te leren!

Blog 38: Opnieuw gevallen

Blog 2: Je hebt geluk als je het niet krijgt

BLOG 16: WIA-verdriet

Blog 5: Haat-liefde verhouding met mijn behandeltraject

Blog 4: Loser of held?