Blog 28: Wat kun je als werkgever doen om medewerkers met kanker goed te begeleiden?

Kanker in het bedrijf

Jaarlijks krijgen 116.000 Nederlanders de diagnose kanker. 45.000 daarvan zijn actief op de arbeidsmarkt. Dat aantal stijgt bovendien elk jaar. Steeds meer werkgevers krijgen dus te maken met kanker op de werkvloer. Wanneer een werknemer je vertelt dat hij of zij de diagnose kanker heeft gekregen, wil je als werkgever deze persoon optimaal ondersteunen. Maar hoe doe je dat? Daar is veel onderzoek naar gedaan. In deze blog deel ik eerst een persoonlijke ervaring over ‘Hoe liever niet?’ en zet ik daarna de belangrijkste tips voor werkgevers op een rij.

 

Zo liever niet

Allereerst een triest re-integratieverhaaltje van lang geleden, toen ik als opleidingsadviseur na langdurige mantelzorg voor mijn ernstig zieke man met een serieuze burn-out uitviel. Mijn toenmalige bedrijfsarts, op zich een aardige man, was van mening dat zieke werknemers na zes weken moesten starten met re-integratie. In mijn geval een onmogelijke opdracht, want ik was compleet uitgeput. Het standaard re-integratie-opbouwschema heb ik dus nooit kunnen waarmaken.

Van mijn leidinggevende kreeg ik al snel als re-integratietaak om te adviseren over wat nodig was om een achterafzaaltje te veranderen in een officieel cursuslokaal voor onze interne bedrijfsopleidingen. Voor iemand wier hoofd tijdelijk matig functioneert was dit een veel te complexe opdracht, met bovendien amper collegiaal contact. Met mijn leidinggevende had ik ook weinig contact, niet echt een betrokken, belangstellende man. Ondanks het feit dat ik hard m’n best deed om een nuttige bijdrage te leveren en verder te herstellen voelde ik me niet gelukkig. Dus niet echt een voorbeeld van een geslaagd, werkplezier bevorderend re-integratietraject. En toen had ik nog geeneens kanker. Dit kan en moet toch echt beter?!


Tips: Wat kun je als werkgever wél doen?

Belangrijke vraag is dus: Wat kunnen werkgevers wél doen om zieke en re-integrerende werknemers met kanker goed te begeleiden? Michiel Greidanus, post-doctoraal onderzoeker bij Amsterdam UMC is in 2020 gepromoveerd op goed werkgeverschap bij kanker.  De belangrijkste tips uit zijn promotieonderzoek onderstaand op een rij:

  • Besef dat herstel bij kanker grilliger verloopt dan bij ander serieuze ziekten.  Van behandelingen word je in eerste instantie nog zieker en veel kankerpatiënten hebben tijdens hun behandelingen en daarna te maken met flinke vermoeidheid, een sterk wisselend energieniveau en langdurige restklachten.
  • Vergroot je kennis over herstel bij kanker. Bij voorkeur samen met andere collega’s. Overweeg om als organisatie een Caring Company te worden.
  • Houd gedurende alle fasen van ziekte en herstel contact.
  • Wees belangstellend en begripvol, bied emotionele ondersteuning.
  • Geef de zieke/re-integrerende werknemer het gevoel dat je hem/haar echt graag wil helpen om terug te keren naar werk, voor zover de gezondheidssituatie dat toelaat.
  • Overleg samen met zieke medewerkers welke taken zij, gelet op hun huidige belastbaarheid (fysiek, mentaal, emotioneel) zelf denken aan te kunnen.
  • Bied praktische ondersteuning aan, bijvoorbeeld door aangepaste taken, een aangepaste werkplek of flexibele werktijden aan te bieden. Faciliteer een persoonlijke buddy op het werk, die de doorwerkende of re-integrerende kankerpatiënt met raad en daad bijstaat.
  • Bespreek regelmatig of de werkhervatting nog steeds aansluit bij de mogelijkheden en interesses van de zieke werknemer. 
  • Houd samen met de bedrijfsarts actief een vinger aan de pols of de zieke medewerker zichzelf niet overbelast. Want dat komt bij kankerpatiënten nogal eens voor, want we willen zo graag weer ‘normaal’ meedoen.


                            Gesprekshulp Werk en kanker: voor medewerkers en werkgevers


Nationale Kanker en Werk Dag 2022

Wil je als werkgever weten wat de laatste inzichten zijn over werk & kanker? En wil je kennismaken met nieuwe tools die je kunnen helpen om zieke medewerkers beter te begeleiden? Neem dan deel aan de Nationale Kanker en Werk Dag 2022. Op 17 februari is er een online webinar met tips voor werkgevers. Op 15 maart is de live dag waar leidinggevenden, HR-professionals, werknemers en ZZPers met kanker bij elkaar komen om te leren van elkaars ervaringen.


Bekijk hier het programma en meld je aan!

 

En jij?

Voel je je door deze blog geïnspireerd om medewerkers met kanker (nog) beter te begeleiden? Zo ja, doe dan je voordeel met bovenstaande tips. Of ben jij al een ‘caring’ leidinggevende? Super! Zijn jouw collega’s dat ook al? We stellen jullie ervaringen zeer op prijs. Je bent van harte welkom op de Nationale Kanker en Werk Dag 2022!

 

Levendige groet,

Christa

 

Meer lezen

·     Greidanus, M.A. PhD. (2020). Return to work of cancer survivors; development and evaluation of an intervention targeted at employers. (Thesis). Amsterdam, UMC.

·     Greidanus, M.A. PhD. (2020). Goed werkgeverschap bij kanker. In: Jij Speelt de Hoofdrol Magazine (editie 13)

.  Kenniscentrum werk en kanker: Gesprekshulp Werk en kanker voor medewerker en werkgever. https://www.kenniscentrumwerkenkanker.nl/images/pdf/Kanker%20en%20werk%20brochure-def.pdf

.   Nationale Kanker en Werk Dag 2022: https://www.nationalekankerenwerkdag.nl/

·     ChristaBlogt: Ben je ook benieuwd naar mijn eerdere blogs over kanker en werk? Bijvoorbeeld:  https://christablogt.blogspot.com/2020/11/blog10-kanker-en-werk-er-kan-nog-veel.html en https://christablogt.blogspot.com/2021/04/blog-16-wia-verdriet.html



 

    Op verzoek van de Nationale Kanker en Werk Dag (NKWD) schreef ik als gastblogger een aantal blogs over werkplezier. De eerste twee gaan over wat leidinggevenden kunnen doen om werknemers met kanker goed te begeleiden en hun werkplezier te vergroten. Dit is de eerste in de reeks. De derde en vierde  (blog 30 en 31) gaan over wat werknemers met kanker zelf kunnen doen. Een bewerking van deze blogs is/wordt ook gepubliceerd in de campagne rondom de Nationale Kanker en Werk Dag 2022. 

 







Reacties

  1. Zeer informatief! Vooral die 'buddy' (graag ander woord) een heel goed idee!!
    groet, Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Karel dank voor je compliment. Dat van die buddy ving ik op tijdens één van de webinars over kanker en werk. Zo leer ik ook elke keer van weer iets van anderen :)
      Groetjes Christa

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Blog 1: Als kanker je leven op z'n kop zet valt er veel te leren!

Blog 38: Opnieuw gevallen

Blog 2: Je hebt geluk als je het niet krijgt

BLOG 16: WIA-verdriet

Blog 5: Haat-liefde verhouding met mijn behandeltraject

Blog 4: Loser of held?