Blog 29: Werkplezier bij kanker: Leidinggevende, wat kan jij daarin betekenen?
Als iemand in jouw bedrijf kanker krijgt, is werkplezier niet het eerste waar je aan denkt. Als leidinggevende zul je je medewerker waarschijnlijk vooral willen helpen. Misschien ben je ook geneigd hem of haar vooral ‘rust te gunnen’ dus meteen naar huis te sturen. Dat zou jammer zijn, want werk kan - ook voor medewerkers met kanker die tijdens hun behandelingen (gedeeltelijk) door kunnen en willen blijven werken - een belangrijke bron van plezier, afleiding en zingeving zijn.
Toen ik 2,5 jaar geleden als ZZP-er te horen kreeg dat ik kanker had, bleek ik helaas al snel te ziek te zijn om nog te kunnen werken. Gelukkig geldt dat niet voor iedereen. Sommige medewerkers kunnen tijdens hun behandeltraject wel (gedeeltelijk) blijven werken en willen dat ook graag.
In deze blog deel
ik graag met leidinggevenden wat een aantal relevante onderzoeksresultaten over
het belang van het behouden en vergroten van werkplezier bij kanker. Met
daarbij ook een aantal tips over hoe leidinggevenden daar aan kunnen bijdragen.
Wat is werkplezier?
Allereerst
een korte begripsomschrijving, of eigenlijk twee. Werkplezier betekent
dat je met plezier en uit jezelf doet wat er gedaan moet worden, dat je je werk
leuk vindt en er positieve energie uithaalt. Zelf spreek ik als arbeids- en
organisatiepsycholoog n (loopbaan)coach liever van werkgeluk. Het gaat namelijk ook over
zingeving, het gevoel dat wat je doet er écht toe doet en dat je een
betekenisvolle bijdrage levert aan anderen én aan je eigen leven.
The Greater Good Science Center van Berkeley University College Californië heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar werkgeluk. In hun PERK-model benoemen zij vier pijlers van werkgeluk, namelijk: Purpose, Engagement, Resilience, and Kindness.
· Purpose gaat over zingeving: het gevoel dat
wat je doet zinvol is en dat je een waardevolle bijdrage levert aan anderen
(individuen, organisaties of de maatschappij).
· Engagement gaat over betrokkenheid bij en
plezier in wat je doet.
· Resilience gaat over veerkracht, dat wil zeggen
het vermogen om effectief om te gaan met tegenslag.
· Kindness gaat over vriendelijkheid ofwel het
vermogen om anderen met respect, inlevingsvermogen en dankbaarheid te
bejegenen. En over het vermogen om constructief om te gaan met conflicten op
het werk.
Naarmate medewerkers dit meer ervaren
voelen zij zich dus gelukkiger in hun werk.
Waaraan herken je blije, tevreden werknemers?
Hetzelfde onderzoek van wijst ook uit dat blije en tevreden werknemers op een aantal punten opvallend verschillen van andere werknemers. Dat zie je weergegeven in onderstaande plaatje.
Uit onderzoek (Hansen, 2018) blijkt bovendien dat ‘happy workplaces’ het in bedrijfsmatig opzicht beter doen dan organisaties met minder gelukkige werknemers. Gelukkige organisaties hebben over het algemeen een efficiëntere bedrijfsvoering, een hogere omzet, minder fouten en bedrijfsongevallen, grotere klantentrouw, lagere ziektekosten, grotere aandeelhouderswaarde en een snellere bedrijfsgroei. Alle reden dus om te investeren in werkgeluk. Maar hoe doe je dat met iemand die ernstig ziek is?
- Onderzoek
samen met medewerkers met kanker welke taken en werkomstandigheden zij als
werkplezier-bevorderend en zinvol ervaren. Dat is voor iedereen anders. De
één vindt bijvoorbeeld contact met collega’s een belangrijke
plezier-bevorderende werkfactor, een ander ervaart dit als veel te veel
prikkels.
- Bied mogelijkheden om werk te doen dat daarbij aansluit. Met behulp van jobcrafting is meer mogelijk dan je misschien denkt.
- Geef
medewerkers eigenaarschap om hun werktaken en hun professionele
ontwikkeling te organiseren op een manier die bij hen past (in plaats van
een one-size-fits-all re-integratieplan voor iedereen).
- Focus bij werkafspraken niet alleen op productiviteit, maar bouw in het werk ook ruimte in voor ontspanning, speelsheid en creativiteit.
- Vermijd
tijdsdruk en bied medewerkers ook in werktijd gelegenheid om te ontspannen
en herstellen.
- Geef
medewerkers de ruimte om zichzelf te kunnen zijn, ze hoeven zich niet
beter voor te doen dan ze zich voelen.
- Stimuleer mindfulness@work.
- Behandel
doorwerkende en re-integrerende kankerpatiënten met respect en compassie,
wees oprecht belangstellend.
- Geef
complimenten voor hun inzet, hoe klein die ook is.
- Geef
hun gedurende alle fasen van hun ziekte en herstel het gevoel dat ze erbij
horen, ook al kunnen ze tijdelijk minder/niet/ zoals daarvoor bijdragen.
Ik wens
jullie veel succes en happiness@work!
Levendige groet
Christa
Meer weten?
· Hansen, M.T. PhD. (2018)
Great at Work. How top performers do less, work better and achieve more. Simon
and Shuster.
· Simon-Thomas, E. R. PhD.
(2018). Four keys to happiness at work.
· Greater
Good Science Centre (GGSG), University College Berkeley, California
· https://www.nationalekankerenwerkdag.nl/
· ChristaBlogt: Ben je
benieuwd naar mijn eerdere blogs over kanker en werk? Lees dan op mijn
blogsite: Wat kan je als werknemer zelf doen? https://christablogt.blogspot.com/2020/12/blog-11-kanker-en-werk-wat-kan-je-zelf.html
en Vanuit de WIA zoeken naar nieuw perspectief: https://christablogt.blogspot.com/2021/10/blog-25-vanuit-de-wia-op-zoek-naar.html
Op verzoek van de Nationale Kanker en Werk Dag schreef ik als gastblogger een aantal blogs over werkplezier. Dit is de tweede in de reeks. De eerste twee blogs gaan over wat leidinggevenden kunnen doen om medewerkers met kanker goed te begeleiden en hun werkplezier te vergroten. De derde en vierde ( blog 30 en 31) gaan over wat werknemers met kanker zelf kunnen doen. Een bewerking van deze blogs is ook gepubliceerd in de campagne rondom de Nationale Kanker en Werk Dag 2022.
Reacties
Een reactie posten